Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2000

M16: Hvězdy z Orlích vajec

Uznání: J. Hester, P. Scowen (ASU), HST, NASA

V Orlí mlhovině vznikají novorozené hvězdy. Tento snímek pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope v roce 1995 a ukazuje vypařování plynných globulí (evaporating gaseous globules - EGGs) vynořujících se z pilířů molekulárního vodíku a prachu. Obří pilíře jsou světelné roky dlouhé a jsou tak husté, že se vnitřní plyn gravitačně smršťuje za vniku hvězd. Intenzivní záření jasných mladých hvězd na konci každého pilíře působí vyvařování materiálu o nízké hustotě a zanechává tak odhalené hvězdné porodnice hustých "vajec" (EGGs). Orlí mlhovina spojená s otevřenou hvězdokupou M16 leží asi 7000 světelných let daleko.

Štítky: Star-formation, M16, Orlí mlhovina

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha