Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2000

Výtrysk z galaxie M87

Uznání: J. A. Biretta et al., Hubble Heritage Team (STScI /AURA), NASA

Čím je způsoben obrovský výtrysk vyvěrající ze středu galaxie M87? Přestože byl tento neobvyklý výtrysk (jet) poprvé zpozorován počátkem dvacátého století, skutečná příčina je stále předmětem debaty. Zřetelné posrobnosti ukazuje nedávno zveřejněný snímek nahoře pořízený kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope. Nejpopulárnější hypotéza je, že výtrysk vzniká vířením energetického plynu kolem hmotné černé díry ve středu galaxie. Výsledkem je 5000 světelných let dlouhý ohnivý jazyk, kde jsou elektrony vystřelovány ven rychlostmi blízkými rychlosti světla a emitují tajúplné modré světlo podél magnetické spirály. M87 je obří eliptická galaxie jež se nachází ve vzdálenosti 50 miliónů světelných let v kupě galaxií v Panně. Slabé světelné tečky kolem středu M87 jsou staré velké kulové hvězdokupy.

Štítky: Galaxie, Výtrysk, M87