Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2001

Centaurus A: rentgenové záření z aktivní galaxie

Uznání: R.Kraft (SAO) et al., CXO, NASA

Obří eliptická galaxie Centaurus A, jejíž jádro se ukrývá z optického pohledu za tlustými pásy prachu, byla mezi prvními objekty pozorovanými oběžnou rentgenovou observatoří Chandra. Astronomové nebyli zklamáni, jelikož vzhled rentgenového zdroje Centaurus A činí jeho klasifikaci jako aktivní galaxie velmi snadnou. Možná nejvýraznější charakteristikou tohoto rentgenového snímku z Chandry ve falešných barvách je 30000 světelných let dlouhý výtrysk. Výtrysk vyvěrá směrem k levému hornímu rohu obrázku a zdá se, že počíná z jasného centrálního rentgenového zdroje, jenž je podezřelý že obsahuje černou díru asi milionkrát hmotnější než je hmota našeho Slunce. Centaurus A je též vidět spolu s jinými jednotlivými rentgenovými zdroji a všeprostupující difuzní rentgenovou září. Většina z těchto jednotlivých zdrojů jsou zřejmě neutronové hvězdy nebo černé díry o sluneční hmotnosti jenž nabalují materiál z jejich méně exotické doprovodné hvězdy, tedy druhé složky dvojhvězdy. Diffuzní vysokoenergetická záře představuje plyn prostupující galaxii zahřátý na teploty miliónů stupňů C. Při vzdálenosti 11 miliónů světelných let je Centaurus A (NGC 5128) v souhvězdí Kentaura (Centaurus) nejbližší aktivní galaxií.

Štítky: Rentgenový, Aktivní galaxie, Centaurus A, Ngc5128