Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. srpen 2001

Rentgenové záření z galaktické roviny

Uznání: Ken Ebisawa (LHEA/ GSFC) et al., CXC, NASA

V únoru roku 2000 strávila oběžná rentgenová observatoř Chandra 27 hodin zíráním do roviny naší Galaxie Mléčná dráha. Jejím cílem byla ploška v malém souhvězdí Štít (Scutum), prázdná zóna Mléčné dráhy, kde galaktický plyn a prach zastiňují viditelné světlo a činí tak optickým dalekohledům špatný výhled. Ovšem pozorování pronikavým rentgenovým zářením prohlédlo překážky a odhalilo Mléčnou dráhu a vesmír za ní. Rentgenový pohled nahoře je rekonstruhován ve falešných barvách, kde vzdálené aktivní galaxie vyzařující vysokoenergetické rentgenové paprsky se jeví jako modré tečky, zatímco červenavé tečky představují zdroje nízkoenergetického rentgenového záření, pravděpodobně hvězdy v samotné Mléčné dráze. Záhadou je difuzní modrá záře vysokoenergetického rentgenova záření, zřetelně se odlišující od jednotlivých zdrojů na snímku. Astronomové vedou dlouhou debatu, zda rozsáhlá rentgenová emise zjevně v naší galaktické rovině je způsobována diskrétními zdroji nebo difuzním horkým plynem. Jak tyto výsledky naznačují, tak odpovědí je vskutku difuzní mezihvězdný plyn o teplotách desítek miliónů ale vznikají další otázky. Co zahřívá plyn na tyto neuvěřitelné teploty? Proč se tento energetický plyn potlouká v galaktické rovině?

Štítky: Rentgenové paprsky, Galaktická rovina, Diffuse emission