Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2001

Panoráma celé oblohy

Uznání a copyright: Axel Mellinger

Toto nádherné panoráma celé oblohy je mozaikou 51 širokoúhlých fotografií. Snímky byly pořízeny během tří let z míst v Kalifornii (USA), Jižní Africe a Německu. Jednotlivé snímky byly digititalizovány a složeny dohromady aby vytvořily neporušený pohled 360 krát 180 stupnů. S využitím matematických postupů, jaké jsou často používány k mapování celého zemského povrchu do jediného plochého obrazu, byla úplná digitální mozaika zborcena a promítnuta do oválného tvaru. Snímek je orientován tak, že rovina naší Galaxie Mléčná dráha běží horizontálně středem přes galaktický střed ve středu obrázku, galaktický sever je nahoře. Nejnádhernější jsou "mléčné" pásy hvězdného světla z četných hvězd v galaktické rovině protínané tmavými, zakrývajícími prachovými mračny rozpínajícími se přes místní spirální ramena. Skoro všechno co je zde vidět patří do naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. Dva mlhavé obláčky v pravém dolním kvadrantu mozaiky ale odpovídají externím galaxiím. Ty jsou známy jako Magelanova mračna a jsou to malé, blízké satelitní galaxie naší velkolepé Mléčné dráhy.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktická rovina, All sky