Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2001

Kousek meziplanetárního prachu

Uznání: NASA

Prach, který prostupuje naši Sluneční soustavu není ten prach, který je v našich domech. Prach ve Sluneční soustavě pochází z komet a asteroidů, zatímco domácí prach jsou nejpravděpodobněji vlákna nebo mrtvé buňky. Na snímku nahoře je kousek meziplanetárního prachu zachyceného vysokoletícím letadlem typu U2. Pravděpodobně pochází z ranných dnů naší Sluneční soustavy, pak byl uložen a posléze vyvržen procházející kometou. Částice se skládá ze skla, uhlíku a konglomerátu silikátových minerální zrn. Měří napříč jen 10 mikronů, desetinu tloušťky typického lidského vlasu. Sonda NASA STARDUST, jenž byla vypuštěná v roce 1999, má v roce 2004 proletět ohonem komety Wild 2 a v roce 2006 přivést na Zemi mnohem více vzorků mezihvězdného prachu.

Štítky: Prach, Kometa, Interplanetary dust