Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. květen 2001

Podivná oranžová půda na Měsíci

Uznání: Apollo 17 Crew, NASA

Kde se vzala půda oranžového vzhledu na Měsíci? Tato záhada začala když si astronaut Harrison Schmidt všimnul jinak barevné skvrny poblíž přistávacího místa Apolla 17 v roce 1972 Taurus-Littrow. Schmidt a astronaut Eugene Cernan nasbírali trochu neovyklé oranžové půdy pro podrobnější zkoumání zpátky na Zemi. Na snímku nahoře je hodně zvětšený návratový vzorek s jeho místem objevu ve vloženém snímku. Oranžová půda obsahuje částice napříč menší jak 0.1 milimetru, některé z nich jsou nejmenšími doposud nalezenými částicemi na Měsíci. Lunární geologové si nyní myslí, že oranžová půda byla vytvořena starodávný žhavým výronem. Podrobné chemické a datovací analýzy ukazují, že při explozivní vulkanické erupci před 3.64 miliardami let se malé kapky roztavené horniny rychle ochladily do téměř sférických barevných zrn. Původ některých neobvyklých prvků nalezených v půdě zůstává ovšem záhadou.

Štítky: Měsíc, Apollo 17, Orange soil

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.