Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 2001

Spirální galaxie NGC 1232

Uznání: FORS1, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Galaxie jsou fascinující nejen tím, co je viditelné ale také tím co je neviditelné. Dobrým příkladem je grandiózní spirální galaxie NGC 1232 podrobně zachycená jedním z nových dalekohledů Very Large Telescopes. Viditelnému dominují milióny jasných hvězd a tmavý prach, zaklesnuté v gravitačním víru spirálních ramen rotujících kolem středu. Podél spirálních ramen lze vidět rozeseté otevřené hvězdokupy obsahující modré hvězdy, zatímco mezi nimi jsou tmavé pásy hustého mezihvězdného prachu. Méně viditelné, ale detekovatelné jsou miliardy slabých normálních hvězd a rozsáhlé oblasti mezihvězdného plynu jenž dohromady poskytují tak vysokou hmotnost, že dominují dynamice vnitřní galaxie. Neviditelné je dokonce větší množství hmoty v doposud neznámě formě - všudeprostupující tmavé hmoty potřebné k vysvětlení pohybů viditelného ve vněšku galaxie. Co je to tam?

Štítky: Temní hmota, Spirální galaxie, NGC 1232