Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. květen 2001

Další kometa LINEAR se rozpadá

Uznání: E. Jehin et al., VLT YEPUN, ESO

Minulý rok se rozpadla jiná kometa LINEAR (C/1999 S4). Letos se kometa poprvé zobrazená 3.ledna 2001 dalekohledem Lincoln Near Asteroid Research (LINEAR) v Novém Mexiku také rozpadá. Tato nová kometa LINEAR (C/2001 A2) se před několika týdny neočekávaně zjasnila až na hranici viditelnosti lidským okem a pak se její jádro rozpadlo na dvě. Pozorování z minulého týdne nyní ukazují, že jeden ze dvou zbývajících fragmentů jádra se dále rozpadl. První odlomený kus je vidět vlevo nahoře na snímku ve falešných barvách nahoře z dalekohledu Very Large Telescope, zatímco na další fragmentaci se usuzuje z jasnosti a elongace skvrny vpravo dole. Když se rozdělí jádro komety, tak se obnaží nové povrchy a uvolní se do té doby uvězněný led a plyn jež se odpaří a zjasní se energetickým slunečním světlem. Kometa LINEAR může zůstat viditelnou s pomocí malé optiky či bez až do časného června. Na rozdíl od tého komety, přinejmenším další dvě mnohem slabší nedávno objevené komety LINEAR se jeví stabilní.

Štítky: Kometa LINEAR, C/2001 A2