Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2000

Jádro komety Halley: Obíhající ledovec

Uznání: Halley Multicolor Camera Team, Giotto Project, ESA
Copyright MPAE

Jak opravdu vypadá kometární jádro? Protože vzniklo z prapůvodního materiálu sluneční soustavy, tak se předpokládá, že se podobá velice špinavému ledovci. Ovšem u aktivních komet teleskopické snímky ukazují pouze obklopující mračno plynu a prachu, kometární komu a charakteristické kometární ohony. V roce 1986 evropská sonda Giotto proletěla kolem jádra komety Halley, když se blížila ke Slunci. Po zpracování údajů z kamery na Giottu mohl být vygenerován tento snímek bramborovitého jádra, jež měří napříč zhruba 15 kilometrů. Snímek ukazuje povrchové útvary na tmavém jádru proti jasnému pozadí komy jak se ledový materiál odpařuje žárem Slunce. Halleyova kometa se navrací do vnitřní sluneční soustavy každých 76 let a pokaždé se jádro ztenčí o asi 6 metrů tlustou vrstvu svého ledu a horniny do vesmíru. Tyto trosky tvoří ohon Halleyovy komety a zanechávají obíhající stopu zodpovědnou za meteorický roj Orionid.

Štítky: Jádro komety, Kometa Halley