Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2000

M15: Hustá kulová hvězdokupa

Uznání: H. Bond et al., Hubble Heritage Team (STScI / AURA), NASA

Život by sice mohl v jádru M15 vymizet, ale obloha by vždy byla jasná hvězdami! Ve vzdálenosti pouhých 40 000 světelných let v souhvězdí Pegasa se nachází M15, jedna z nejhustších kulových hvězdokup v naší Mléčné dráze. Tento skvělý snímek hvězdokupy M15 z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope ukazuje tisíce jednotlivých hvězd napříč zhruba 10 světelnými lety kupy, též katalogizované jako NGC 7078. Dokonce ani ostré vidění Hubblea nedokáže jasně rozlišit hvězdy v jádru této hvězdokupy. Kulové hvězdokupy se pohybují od stovek tisíců k miliónu hvězd a nachází se v halu Mléčné dráhy. Podobně jako většina kulových hvězdokup i M15 je vyplněna stařičkými hvězdami, ve stáří asi 12 miliard let ve srovnání se Sluncem, jež má stáří asi 4.5 miliardy let. Na tomto kompozitním snímku se jeví chladní červení obři jako žlutavé hvězdy. Na rozdíl od většiny kulových hvězdokup, M15 obsahuje planetární mlhovinu, krátce viditelný plynný rubáš umírající hvězdy. Dokážete ji vyhledat? Planetární mlhovina v M15, katalogizovaná jako Kuestner 648, je kruhovitý růžový mrak vlevo nahoře.

Štítky: Planetární mlhovina, Kulová hvězdokupa, M15