Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. květen 2000

M4: Nejližší známá kulová hvězdokupa

Uznání a copyright: T2KA, KPNO 0.9-m Telescope, NOAO, AURA, NSF

M4 je kulová hvězdokupa viditelná na tmavé obloze asi jeden stupeň západně od jasné hvězdy Antares v souhvězdí Štíra. M4 ve vzdálenosti 7000 světelných let je asi nejbližší kulovou hvězdokupou, což znamená, že nyní vidíme jak M4 vypadala před 7000 lety na úsvitu psané historie lidstva. Přestože M4 obsahuje stovky tisíc hvězd a rozprostírá se přes více jak 50 světelných let, tak je jednou z nejmenších a nejrozptýlenějších známých kulových hvězdokup. Zvláště neobvyklým aspektem pro kulovou hvězdokupu je u M4 centrální příčka hvězd. M4 zobrazená nahoře, je jedním z nejstarších objektů u nichž mohou astronomové přímo stanovit věk. Kupa bílých trpaslíků jeví stáří přinejmenším 9 miliard let, takové stáří vymezuje mládí celého našeho vesmíru.

Štítky: Kulová hvězdokupa, M4