Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2000

Plejády, planety a horká plazma

Uznání: SOHO - LASCO Consortium, ESA, NASA

Jasné hvězdy v Plejádách, čtyři planety a vybuchující sluneční plazma jsou na zachyceny na tomto nádherném snímku z vesmírné observatoře SOHO (SOlar and Heliospheric Observatory). V popředí patnáct stupňů širokého pohledu vybuchuje bublina horkého plazmatu nazývaná CME (Coronal Mass Ejection) z aktivního Slunce, jehož poloha a relativní velikost jsou zobrazeny bílou kružnicí ve středu. V pozadí je vidět čtyři z pěti planet viditelných pouhým okem díky planetární konstelaci jež nezničila svět! Za nimi jsou vzdálené hvězdy a slavná hvězdokupa Plejády, jež je také snadno viditelná i neozbrojeným okem, pokud září na noční obloze. Vzdálenosti těchto důvěrně známých nebeských objektů jsou: ke Slunci 150 miliónů kilometrů, k Merkuru 58, k Venuši 110, k Jupiteru 780 a k Saturnu 1400 milionů kilometrů od Slunce a konečně hvězdokupa Plejády je zhruba 3,800 triliónů kilometrů daleko (400 světelných let). Samotná observatoř SOHO obíhá planetu Zemi 1.5 miliónů kilometrů směrem ke Slunci. Snímek byl pořízen koronografem LASCO (Large Angle and Spectrometric COronagraph) na palubě SOHO v pondělí 15.května v 10:42 UT.

Štítky: Slunce, Korona, Plejády, Seskupení planet, Cme