Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. květen 2000

Planety nad mraky

Uznání a copyright: B. Magrath

Mraky v popředí rozptylují slaboučké oranžové světlo již zapadlého slunce na této skoro dech vyrážející fotografii z vrcholku Mauna Kea na Havaji. Význačné seřazení Měsíce a planet bylo zachyceno 7.dubna. Nebeské scenerii dominuje přeexponovaný srpek Měsíce a dále jasné "hvězdy" - přímo dole napravo je Saturn, dále pod Saturnem jsou blízko sebe brilantní Jupiter a slabší žlutavý Mars. Červený obr Aldebaran je téměř přímo nad Měsícem poblíž vrcholu snímku a na půl cesty nahoru a vpravo od linie Měsíc-Aldebaran jsou viditelné jasné modré hvězdy v Plejádách. Dobrou zprávou je, že seřazení planet jako je toto nehrozí žádnými pohromami, je poměrně časté a je inspirující podívanou jak pro příležitostné pozorovatele tak pro astronomy. Špatnou zprávou je, že navzdory zítřejšímu (5.května) seřazení planet obdařeného vysokou publicitou nenastane konec světa, takže pravděpodobně budete muset jít do práce!

Štítky: Mars, Měsíc, Saturn, Jupiter, Seskupení planet