Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2000

Planety ve Slunci

Uznání: SOHO - LASCO Consortium, ESA, NASA

Dnes bude všech pět pouhým okem viditelných planet (Merkur, Venuše, Mars, Jupiter, Saturn) a Měsíc se Sluncem alespoň přibližně v jedné řadě. Při pohledu z planety Země budou seskupeny v rozsahu 26 stupňů, v nejbližším seřazení nebeských těles od února 1962, kdy bylo zatmění Slunce! Taková seřazení planet nejsou nebezpečná ovšem kromě skutečnosti, že Slunce může poškodit váš zrak při pohledu přímo na něj. Takže může být snadnější pokochat se dnešním představením sluneční soustavy s využitím vesmírných koronografů ... jako je přístroj LASCO na palubě observatoře SOHO. Na tomto nedávném snímku z LASCO, zákrytový disk uchycený podpěrou viděnou v projekci dole vlevo zastiňuje přezařující sluneční světlo. Snímek ukazuje tři planety kolem polohy Slunce a jasné oblasti slunečního větru proti pozadí hvězd, ale Mars a Venuše jsou bohužel mimo zhruba 15-ti stupňové zorné pole LASCO. Vodorovné čáry přes planety jsou artefakty digitálního obrazu. A co Měsíc? Sonda SOHO je umístěna spolehlivě za oběžnou drahou Měsíce, takže pohled na Slunce není nikdy Měsícem přerušen.

Štítky: Mars, Měsíc, Saturn, Slunce, Jupiter, Seskupení planet