Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2000

Srdce Orionu

Uznání: R. Thompson (U. Arizona) et al., NASA

V srdci mlhoviny v Orionu leží nově zrozená hvězda skrytá našemu pohledu prachem a plynem obřího Orionova molekulárního mračna číslo 1 (OMC-1). Hubbleova kamera NICMOS citlivá v neviditelných infračervených vlnových délkách dokáže zkoumat vnitřek OMC-1 detekcí infračerveného záření z mladých hvězdokup a z mezihvězdného prachu a atomů vybuzených jejich intenzivním hvězdným zářením. Na tomto snímku ve falešných barvách se jeví hvězdy a zářící prachová mračna jež také rozptylují světlo hvězd žlutooranžově, zatímco emise vodíku je modrá. Dramatický snímek vykazuje bohatství podrobností včetně mnoha vláken a oblouků plynu a prachu -- důkaz drastických přesunů poháněných vznikajícími hvězdami. Jasný objekt poblíž středu je masivní mladá hvězda "BN", pojmenovaná po objevitelích Becklinovi a Neugebauerovi. Skvrnité vzory a vlny obklopující BN a další jasné hvězdy jsou artefakty snímku.

Štítky: Star-formation, Hvězda, Molekulární mračno, Infračervený, Mlhovina Orion

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.