Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2000

Srdce Orionu

Uznání: R. Thompson (U. Arizona) et al., NASA

V srdci mlhoviny v Orionu leží nově zrozená hvězda skrytá našemu pohledu prachem a plynem obřího Orionova molekulárního mračna číslo 1 (OMC-1). Hubbleova kamera NICMOS citlivá v neviditelných infračervených vlnových délkách dokáže zkoumat vnitřek OMC-1 detekcí infračerveného záření z mladých hvězdokup a z mezihvězdného prachu a atomů vybuzených jejich intenzivním hvězdným zářením. Na tomto snímku ve falešných barvách se jeví hvězdy a zářící prachová mračna jež také rozptylují světlo hvězd žlutooranžově, zatímco emise vodíku je modrá. Dramatický snímek vykazuje bohatství podrobností včetně mnoha vláken a oblouků plynu a prachu -- důkaz drastických přesunů poháněných vznikajícími hvězdami. Jasný objekt poblíž středu je masivní mladá hvězda "BN", pojmenovaná po objevitelích Becklinovi a Neugebauerovi. Skvrnité vzory a vlny obklopující BN a další jasné hvězdy jsou artefakty snímku.

Štítky: Star-formation, Hvězda, Molekulární mračno, Infračervený, Mlhovina Orion