Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2000

Výzkum kometárních ohonů

Uznání a copyright: Joe Orman

Komety jsou proslulé svými ohony. Komety Hale-Bopp (nahoře) na jaře 1997 a Hyakutake na jaře 1996 nám daly příklady, když procházely kolem Slunce. Tyto extrémně aktivní komety byly zářivými podívanými pro pouhé oko a nabídly badatelům příležitost k teleskopickému průzkumu složení prvopočátečních kousků naší sluneční soustavy studiem jejich krásných dlouhých ohonů. Teprve nedávno bylo objeveno, že překvapivé údaje z experimentů na palubě meziplanetární sondy Ulysses jež trvaly několik hodin 1.května 1996 naznačují, že sonda prošla přes ohon komety Hyakutake! Experimenty na sondě Ulysses byly zaměřeny ke studiu Slunce a slunečního větru a setkání sonda-kometa bylo zcela neočekávané. Relativní polohy sondy Ulysses a komety Hyakutake k onomu datu ukazují, že se tento iontový chvost protáhnul na úctyhodných 360 miliónů mil (580 miliónů km) neboli na čtyřnásobnou vzdálenost Země-Slunce. To činí ohon komety Hyakutake nejdelším kdy zaznamenaným ohonem a ukazuje, že ohony komet jsou mnohem delší než se předtím myslelo.

Štítky: Kosmická loď, Kometa, Hale-Bopp, Kometární ohon, Hyakutake, Ulysses

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.