Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2000

Místní bublina a galaktické sousedství

Uznání a copyright: Linda Huff (American Scientist), Priscilla Frisch (U. Chicago)

Čím je obklopeno Slunce na tomto konci Mléčné dráhy? Náš nejlepší odhad je zobrazen na nahoře na mapce okolních 1500 světelných let vytvořené podle různých pozorování a úvah. V současné době Slunce prochází přes Místní mezihvězdné mračno ( Local Interstellar Cloud - LIC), jež je zobrazen fialovou barvou. Mračno plyne z asociace mladých hvězd Štír-Kentaurus. Mračno LIC se nachází v nízkohustotní díře v mezihvězdném médiu (interstellar medium - ISM) nazývané Místní bublina, jež je zobrazena černě. Okolní vysokohustotní molekulární mračna včetně Orlí brázdy Aquila Rift obklopují hvězdotvorné oblasti zobrazené oranžovou barvou. Gumova mlhovina zobrazená zeleně je oblastí horkého ionizovaného vodíku. Uvnitř Gumovi mlhoviny je zbytek po supernově v Plachtách zobrazený růžově, jež se rozpíná a vytváří fragmentované obálky materiálu podobné LIC. Budoucí pozorování by měla astronomům pomoci získat více poznatků o místním galaktickém okolí a jak mohlo ovlivnit klima Země v minulosti.

Štítky: Okolí slunce, Místní bublina, Galaktické okolí

ve žhavém stínu Raikoke

západ slunce nad Krnovem - vulkanický prach z Raikoke dělá divy!