Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 2000

Kometa LINEAR se rozpadá

Uznání: H. Weaver (JHU) et al., STIS, HST, NASA

Kometa LINEAR se neočekávaně rozpadá. Při pohledu zpět náznaky jejího rozpadu vyplouvaly na povrch po celý měsíc, jak se nová kometa přibližovala ke Slunci a zjasňovala se při dramatických vzplanutích. Kosmický dalekohled Hubble Space Telescope zachytil nahoře kometu C/1999 S4 LINEAR počátkem tohoto měsíce, jak odfoufává velké kusy své kůry. Nedávné spekulace předpokládají, že se kolem 24.července jádro zcela rozpadlo Jestliže je to pravda, tak odvržený proud materiálu by měl pokračovat v ablaci a obíhat Slunce, ale nyní se může zeslabit daleko rychleji. Rozpad jasné komety je neobvyklý ale není bezprecedentní, protože třeba kometa Shoemaker-Levy 9 se rozpadla před dopadem na Jupitera v roce 1994 a kometa Bennett se také rozpadla jak se blížila ke Slunci v roce 1974. Budoucí pozorování vypoví, zda první cesta komety LINEAR do vnitřní Sluneční soustavy je také poslední.

Štítky: Kometa LINEAR