Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2000

Rentgenové záření z komety LINEAR

Uznání: Carey Lisse (STScI/UMD) et al., CXC, SAO, NASA

Proč komety emitují rentgenové záření? Poprvé bylo objeveno při průletu komety Hyakutake v roce 1996, ovšem důvod, proč studená kometa vytváří horké rentgenové záření zůstávál od té doby záhadou. Dne 14.července oběžná rentgenová observatoř Chandra byla schopna pořídit snímek prolétající komety LINEAR, viz nahoře, s dosti podrobostmi aby se záhada odhalila. Klíčem k řešení se ukázal být neobvyklý vítr rychlých iontů emitovaných naším Sluncem. Tyto ionty zjevně kolidují s nedávno kometou uvolněným plynem a způsobují, že některé ionty získají nový electron. Elektron, který se nachází ve vyšším eneggetickém stavu emituje rentgenové záření při přechodu blíže k jádru iontu. S příchodem dalších komet do vnitřní Sluneční soustavy může tento objev v budoucnu umožnit studium trvale se vyvíjejícího plynného oblaku, jež obklopuje komety, stejně jako složení slunečního větru.

Štítky: Rentgenové paprsky, Kometa LINEAR