Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2000

Vítr ze Slunce

Uznání: SOHO Consortium, UVCS, EIT, ESA, NASA

Naší sluneční soustavou fouká vítr ze Slunce. Chování kometárních ohonů jež se třepetají a vlní v tomto meziplanetárním vánku poskytlo astronomům první náznak jeho existence. Sluneční vítr tvoří elektrony a ionty vyvřívající z neuvěřitelně horké ale řídké sluneční korony proudící ven rychlostmi 250-400 mil/s (400-640 km/s) - nyní je známo, že ovlivňuje Zemi a jiné planety spolu s cestujícími kosmickými sondami. Na tomto kompozitním snímku z přístrojů EIT a UVCS na palubě družice SOHO je vidět struktura korony ukotvená ve slunečním magnetickém poli rozpínající se milióny mil nad slunečním povrchem. Tmavé oblasti známé jako koronární díry představují oblasti, kde vznikají nejvyšší rychlosti slunečního větru.

Štítky: Slunce, Korona, Sluneční vítr