Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2003

Molekulární mrak Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam se poděly všechny hvězdy? To, co se považovalo za díru v obloze nyní astronomové znají jako tmavé molekulární mračno. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu zde prakticky absorbuje všechno viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Tajúplné tmavé okolí napomáhá učinit vnitřek molekulárních mračen jedním z nejchladnějších a nejvíce izolovaných míst ve vesmíru. Na snímku nahoře je jedna z nejpozoruhodnějších z těchto tmavých absorpčních mlhovin, mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68. To, že ve středu nejsou vidět žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko, asi 500 světelných let daleko a má půl světelného roku. Není sice známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 přesně vznikají, ale ví se, že samotná mračna jsou pravděpodobnými místy pro vznik nových hvězd. V infračerveném světle je možný průhled mračnem.

Štítky: Molekulární mračno, Tmavá mlhovina, Barnard 68

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.