Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2001

Galaxie Sombrero z VLT

Uznání: Peter Barthel (Kapteyn Inst.) et al., FORS1, VLT ANTU, ESO

Proč galaxie Sombrero vypadá jako klobouk? Mezi příčiny patří neobvykle velká a rozsáhlá centrální výduť hvězd u Sombrera a tmavé nápadné prachové pásy, které jsou vidět v disku poblíž okraje. Miliardy starých hvězd působí difuzní záři rozsáhlé centrální výdutě. Podrobná prohlídka výdutě na fotografii nahoře ukazuje mnoho světelných bodů, které jsou ve skutečnosti kulové hvězdokupy. Spektakulární prachové prstence u M104 jsou domovem mnoha mladých a jasných hvězd a ukazují spletité podrobnosti, kterým astronomové doposud plně nerozumí. Úplný střed Sombrera září napříč celým elektromagnetickým spektrem a předpokládá se, že hostí velkou černou díru. Padesát dva miliónů let staré světlo z galaxie Sombrero lze vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Panny (Virgo).

Štítky: Emisní mlhovina, Reflekční mlhovina, NGC 6559