Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 1999

M32: Modré hvězdy v eliptické galaxii

Uznání: Thomas M. Brown (GSFC) et al., NASA

Eliptické galaxie jsou známé svými starými červenými hvězdami. Copak se tato stará eliptická galaxie nahoře naučila nové triky? V minulých letech se zjistilo, že centra eliptických galaxií emitují nečekaně vysoké množství modrého a ultrafialového světla. Většina modrého světla ze spirálních galaxií pochází z hmotných mladých horkých hvězd, na rozdíl od červeného světla ze starých chladných hvězd, o kterých se předpokládá, že tvoří eliptické galaxie. Na nedávno zveřejněné fotografii ve falešných barvách z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope, je střed blízké trpasličí eliptické galaxie opravdu rozlišen a skutečně vykazuje tisíce jasných modrých hvězd. Odpověď je pravděpodobně, že tyto modré hvězdy jsou také staré a září modře, dosahují relativně vysokých teplot pokročilými procesy pro slučování helia, spíše než vodíku v jejich jádrech. M32 se jeví na mnoha snímcích jako doprovodná složka masivní Galaxie v Andromedě (M31).

Štítky: Galaxie, Eliptický, M32