Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2001

Rádiová obloha: naladěno na 408MHz

Uznání: C. Haslam et al., MPIfR, SkyView

Nalaďte si svůj radioteleskop na 408MHz (408 miliónů cyklů za sekundu) a zkuste jej na rádiové obloze! Tuto frekvenci byste měli naladit někde mezi kanály číslo 13 a 14 amerického televizního vysílání. V letech 1970 byly použité velké parabolické antény tří radiových observatoří Jodrell Bank, MPIfR a observatoře v Parkesu, aby udělaly právě to. Údaje se zkombinovaly do mapy celé oblohy. Kolem této frekvence jsou generovány rádiové vlny vysokoenergetickými elektrony pohybujícími se podél magnetických siločar. Na výsledném obraze ve falešných barvách běží horizontálně středem galaktická rovina, ovšem nejsou vidět žádné hvězdy. Místo toho hodně jasných zdrojů poblíž galaktické roviny jsou vzdálené pulsary, hvězdotvorné oblasti a zbytky supernov, zatímco velké smyčkové struktury jsou části bublin rozfouknutých místní hvězdnou aktivitou. Na rádiové obloze také září vnější galaxie jako Centaurus A, jenž se nachází nad rovinou vpravo od středu a LMC (níže vpravo).

Štítky: Rádio, All sky