Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2001

Rentgenové hvězdy a větry v Růžicové mlhovině

Uznání: L. Townsley (Penn State), et al., NASA

Tato mozaika rentgenových snímků vysekává schodky fotogenickou Růžicovou mlhovinou, hvězdnou kolébkou 5000 světelných let od Země v souhvězdí Jednorožce (Monoceros). Mozaika zkonstruovaná z údajů pořízených oběžnou rentgenovou observatoří Chandra zabírá necelých 100 světelných let a barvy zobrazují v červené nízké energie a v modré vysoké rentgenové energie. Vpravo nahoře je mladá hvězdokupa NGC 2244 ve středu samotné Růžicové mlhoviny. Horké vnější vrstvy masivních hvězd jsou vidět jako hojné zdroje rentgenových paprsků, ale kupu také prostupuje difuzní rentgenová záře nově zrozených hvězd. Protože jsou tyto hvězdy tak mladé (méně jak několik miliónů let!), tak se předpokládá, že je difuzní rentgenová emise spíše poháněna energetickými kolizními hvězdnými větry než zbytky po explozích supernov, závěrečných etapách v životních cyklech masivních hvězd. Když se přesuneme ze středu, z jihu na východ mlhoviny (zprava nahoře dolů doleva), tak horké bouřlivé prostředí ustupuje hustému molekulárnímu plynu, jenž absorbuje nízkoenergetické rentgenové záření, zatímco odhaluje pronikavé vysokoenergetické rentgenové paprsky z obklopených hvězd.

Štítky: Hvězdy, Rentgenový, Růžicová mlhovina, Stellar winds