Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2001

Nové hvězdy ničí NGC 1748

Uznání: M. Heydari-Malayeri (Obs. Paris) et al., HST, ESA, NASA

NGC 1748 nemůže obsahovat všechny nové hvězdy, které tam vznikly. Mladé hvězdy, z nichž nejhmotnější jsou jasné modré, vyzařují tolik energie, že vytlačují a rozptylují plyn a prach v této hvězdotvorné mlhovině. Tyto hvězdy během pouhých několika stovek tisíc let změnily bublinový tvar mlhoviny a asi mlhovinu v několika příštích miliónech let zničí. Zvláštní zájem budí jasná oblast obklopená růžovým prstencem prachu a plynu viditelná vlevo na nedávno zveřejněném snímku z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope. Střed této oblasti byl vymeten větrem nejjasnější hvězdy v mlhovině. NGC 1748 je spojena pruhem chladnějšího prachu k větší více difuzní mlhovině, jenž je vidět vpravo. NGC 1748 má průměr asi 25 světelných let a lze ji nalézt v našem galaktickém sousedství: ve Velkém Magelanově mračnu.

Štítky: Lmc, Porodnice hvězd, NGC 1748