Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2000

Rentgenový prstenec kolem SN1987A

Uznání: X-ray: D.Burrows (PSU) et al., Optical: P.Challis (CfA) et al., NASA

Tento snímek ve falešných barvách z rentgenové observatoře Chandra ukazuje prstenec z plazmatu o teplotě 10 miliónů stupňů. Je to jeden z nejpodrobnějších rentgenových snímků rozpínající se rázové vlny ze supernovy 1987a (SN1987A). Na viditelných vlnových délkách je SN1987A slavná díky svým rozpínajícím se prstencům a do tohoto snímku jsou superponovány bílé obrysy jež ohraničují nejvnitřnější optický prstenec jak jej pozoroval dalekohled Hubble Space Telescope. Kompozitní snímek jasně ukazuje, že rentgenový emitující rázový materiál leží právě uvnitř optického prstence. Opravdu se zdá, že rentgenová emise dosahuje vrcholu (bílá barva) blízko míst, kde dosahuje vrcholu optická emise (husté obrysy) - přesvědčivý důkaz, že optické světlo vzniká, když rázová vlna naráží na okolní materiál. Jak bude SN1987A vypadat v budoucnu? V souladu s populárním modelem by měla v nadcházejících letech rázová vlna supernovy narazit a rozsvítit ještě více materiálu zatímco silné nárazy pošlou zpětný ráz zpět do místa exploze a rozzáří vyvržené stelární zbytky. V každém případě budou astronomové dychtivě sledovat jak se rozvíjí nový zbytek po supernově.

Štítky: Zbytek supernovy, Rentgenový, Ráz, SN1987A