Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 2000

NGC 3314: Když jsou galaxie v zákrytu

Uznání: W. Keel and R. White, (U. Alabama, Tuscaloosa), Hubble Heritage Team (STScI/ AURA), NASA

Může být toto spirální galaxie? Ve skutečnosti se NGC 3314 skládá ze dvou velkých spirálních galaxií jež jsou náhodou právě za sebou. Spirála v popředí je vidět skoro zcela zepředu, její větrníkový tvar definovaný mladými jasnými hvězdokupami. Proti záři galaxie v pozadí jsou také vidět tmavé zapletené pásy mezihvězdného prachu jež zvýrazňují spirální strukturu. Prachové pásy jsou překvapivě všudepřítomné a tento význačný pár překrývajících se galaxií je jedním z malého počtu soustav ve kterých absorpce viditelného světla může být použita k přímému výzkumu distribuce prachu ve vzdálených spirálách. NGC 3314 is je asi 140 milliónů světelných let daleko v jižním souhvězdí Hydry. Tento právě zveřejnený barevný kompozitní snímek byl zkonstruován ze snímků z dalekohledu Hubble Space Telescope pořízených v letech 1999 a 2000.

Štítky: Prach, Spirální galaxie, NGC 3314, Pár galaxií