Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 1999

Daleké galaxie

Uznání: W. Keel and R. White (U. Alabama), NASA

Tento pár galaxií ve srážce je daleko předaleko ... přes 350 miliónů světelných let od Země. Pár katalogizovaný jako AM0500-620 se nachází v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado). Eliptická galaxie v pozadí a spirální galaxie v popředí představují dvě ze tří tří hlavních tříd galaxií, které se vyskytují v našem Vesmíru. Uvnitř disků spirálních galaxií, jako je naše vlastní Mléčná dráha, plyn, prach a mladé modré hvězdokupy trasují hlavní spirální "ramena". Prachové pásy podél ramen této spirály dramaticky vystupují na tomto snímku z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope jak zešikmeně vystupují před eliptickou v pozadí. Podobně jako středová výduť spirálních galaxií, eliptické galaxie směřují ke sférickému tvaru vyplývajícímu z náhodnějšího pohybu jejich hvězd. Ovšem zatímco spirály produkují nové hvězdy, vznik hvězd v eliptických galaxiích, které mají nedostatek plynu a prachu se zdá se zastavil. Jak se galaxie vyvíjí v kosmickém čase? Roste počet důkazů, že elegantní tvary galaxií mohou skrývat násilnou historii.

Štítky: Eliptický, Spirální, Galaxie