Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2001

Růžicová mlhovina

Uznání a copyright: Robert Gendler

Kdyby měla Růžicová mlhovina nějaké jiné jméno, vypadala by jako cukroví? Nic neříkající označení NGC 2237 v New General Catalog nezmenšuje vzhled této květnané emisní mlhoviny. Uvnitř mlhoviny leží otevřená hvězdokupa jasných mladých hvězd označená jako NGC 2244. Hvězdy vznikly asi před 4 milióny let z materiálu mlhoviny a jejich hvězdné větry vyčistily ve středu mlhoviny díru, jež je izolovaná vrstvou prachu a horkého plynu. Záření mlhoviny způsobuje ultrafialové světlo horkých hvězd v kupě. Růžicová mlhovina se rozpíná na 100 světelných letech a nachází se asi 5000 světelných let daleko. Lze ji spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Jednorožce (Monoceros).

Štítky: Emisní mlhovina, Otevřená hvězdokupa

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA