Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2001

Sonda NEAR přežila přistání na asteroidu

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Sonda NEAR-Shoemaker se včera stala první kosmickou sondou, která přistála na asteroidu a poslala zpět signály z jeho povrchu. Jelikož kosmická sonda nebyla pro takovou nepředvídanou situaci navržena, tak úspěch přistání na asteroidu 433 Eros nebyl vůbec zaručen. Nahoře je vidět poslední snímek pořízený před dopadem. Čáry v dolní části snímku jsou způsobené ztrátou telemetrie při dopadu družice na povrch. Snímek byl pořízen z výše 130 metrů a zabírá oblast 6 metrů. Jsou vidět kameny velké jen jako lidská ruka. Zatímco inženýři pokračují ve snahách komunikovat se sondou velikosti plážového autíčka, tak vědci pracují na pochopení útvarů viditelných na fotografiích s dosud nejvyšším rozlišenim asteroidu.

Štítky: Asteroid, Eros, NEAR-Shoemaker

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích