Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2001

Sonda NEAR přežila přistání na asteroidu

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Sonda NEAR-Shoemaker se včera stala první kosmickou sondou, která přistála na asteroidu a poslala zpět signály z jeho povrchu. Jelikož kosmická sonda nebyla pro takovou nepředvídanou situaci navržena, tak úspěch přistání na asteroidu 433 Eros nebyl vůbec zaručen. Nahoře je vidět poslední snímek pořízený před dopadem. Čáry v dolní části snímku jsou způsobené ztrátou telemetrie při dopadu družice na povrch. Snímek byl pořízen z výše 130 metrů a zabírá oblast 6 metrů. Jsou vidět kameny velké jen jako lidská ruka. Zatímco inženýři pokračují ve snahách komunikovat se sondou velikosti plážového autíčka, tak vědci pracují na pochopení útvarů viditelných na fotografiích s dosud nejvyšším rozlišenim asteroidu.

Štítky: Asteroid, Eros, NEAR-Shoemaker