Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2001

Přibližování k asteroidu Eros

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Nebylo to v plánu a nic takového doposud nebylo vykonáno. Na dnešek kolem 3 pm EST (22 SEČ) je plánován sestup první lidmi vyrobené sondy na asteroid. Je velice pravděpodobné, že při pádové rychlosti 8 km/s sonda NEAR-Shoemaker asi svoji plánovanou kolizi s planetkou 433 Eros nepřežije. Prvotním důvodem k sestupu na diagramu nahoře, bude pořizování snímků při čtyřhodinové cestě dolů. Pokud všechno půjde vpořádku, tak by tyto snímky měly ukázat povrchové podrobnosti velké jen 10 centimetrů. Vědci doufají, že se více dovědí o tomto neobvyklém skalisku velikosti Manhattanu, jež je docela dobře možná starší než Země.

Štítky: Asteroid, Eros, NEAR-Shoemaker

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety

Titul Česká astrofotografie měsíce za září 2024 obdržel snímek „Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety“, jehož autorem je Robert Barsa.     18. září 2024 v ranních hodinách se nad jednou z nejvýznamnějších památek východního Slovenska, Dómem svaté Alžběty v

Kometa Atlas C3, foceno včera 22. října 2024 na Tišnovsku.