Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. únor 2001

Eros z NEAR Shoemaker

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Sonda NASA NEAR, jež obíhá asteroid 433 Eros vzdálený 145 milionů mil odesílala úžasné pohledy během své roční výzkumné mise, jež se nyní chýlí k závěru. Tato mozaika snímků ze sondy NEAR pořízených ve vzdálenosti asi 127 mil a tento snímek ilustrují něco z protikladů, jež zjevně existují v království tohoto maličkého světa. Jsou vidět útvary velké pouhých 65 stop (20m), zatímco dlouhé stíny zdůrazňují rozdíly v kráterových oblastech vlevo a hladkého rýhovaného terénu vpravo. Záběr zvlněného povrchu z blízka se zdá být skvrnitý jasnými deposity a posázený obrovskými balvany. NASA v minulém roce změnila jméno sondy z NEAR na NEAR-Shoemaker na památku Dr. Eugena M. Shoemakera, legendárního geologa, lovce komet a inspirujícího průkopníka na poli meziplanetární vědy. Zítra sonda NEAR-Shoemaker dokončí svou plánovanou misi příkazem k sestupu na povrch starého asteroidu.

Štítky: Asteroid, Eros, NEAR-Shoemaker

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.