Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. únor 2001

Eros z NEAR Shoemaker

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Sonda NASA NEAR, jež obíhá asteroid 433 Eros vzdálený 145 milionů mil odesílala úžasné pohledy během své roční výzkumné mise, jež se nyní chýlí k závěru. Tato mozaika snímků ze sondy NEAR pořízených ve vzdálenosti asi 127 mil a tento snímek ilustrují něco z protikladů, jež zjevně existují v království tohoto maličkého světa. Jsou vidět útvary velké pouhých 65 stop (20m), zatímco dlouhé stíny zdůrazňují rozdíly v kráterových oblastech vlevo a hladkého rýhovaného terénu vpravo. Záběr zvlněného povrchu z blízka se zdá být skvrnitý jasnými deposity a posázený obrovskými balvany. NASA v minulém roce změnila jméno sondy z NEAR na NEAR-Shoemaker na památku Dr. Eugena M. Shoemakera, legendárního geologa, lovce komet a inspirujícího průkopníka na poli meziplanetární vědy. Zítra sonda NEAR-Shoemaker dokončí svou plánovanou misi příkazem k sestupu na povrch starého asteroidu.

Štítky: Asteroid, Eros, NEAR-Shoemaker

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích