Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2001

Aurora Astern

Uznání: STS-68 Crew, NASA

Tuto časovou expozici jižní polární záře (aurora australis) pořídila v říjnu 1994 posádka raketoplánu Endeavour ve výši 115 námořních mil nad Zemí plachtíce přitom hlavou dolů. Aurora, známá též jako severní a jižní (polární) záře se jeví jako světelné pásy nebo pruhy světla, které mohou dosahovat výšek až 200 mil. Typicky je lze vidět z povrchu Země ve vysokých zeměpisných šířkách. Jsou vyvolávány vysokoenergetickými částicemi ze Slunce. Jemné barvy způsobují energetické elektrony kolidující s molekulami kyslíku a dusíku v horních vrstvách atmosféry. Na tomto snímku je zadní konstrukce raketoplánu Endeavour v popředí s výškovkou směřující k Zemi. Krátké čáry nad horizontem Země jsou stopy hvězd.

Štítky: Raketoplán, Polární záře