Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. duben 2002

Pohled na Mlhovinu v Orionu přes 2MASS

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC
Mosaic by E. Kopan

Jenom málo astronomických pohledů na obloze podněcuje představivost tak, jak blízká hvězdná kolébka známá jako Mlhovina v Orionu. Mladé horké hvězdy obklopené zářícím plynem mlhoviny se nachází na okraji nesmírně velkého mezihvězdného mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných let. Tento zřetelný a podrobný snímek Mlhoviny v Orionu vznikl z údajů přehlídky oblohy na 2 mikronech 2 Micron All Sky Survey neboli 2MASS. Projekt 2MASS zmapoval s využitím dalekohledů na severní i jižní polokouli planety Země v infračerveném světle celou oblohu. Vlnová délka infračerveného světla je delší než u viditelného světla a tak to snadněji proniká zakrývajícími prachovými mračny. Kamery 2MASS byly citlivé v blízkých infračevených vlnových délkách kolem 2 mikronů neboli 0.00008 palce. Viditelné světlo má vlnovou délku kolem 0.00002 palce. Na tomto kompozitním snímku byla pozorování z přehlídky ve třech infračervených pásmech přeložena do modré, zelené a červené barvy.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Infračervený, Mlhovina Orion, 2mass