Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. prosinec 2001

Mlhovina Koňská hlava

Uznání: Nigel Sharp (NOAO), AURA, NSF

Jedna z nejsnáze rozeznatelných mlhovin na obloze, mlhovina Koňská hlava v Orionu je částí velkého, tmavého molekulárního mraku. Neobvyklý tvar mlhoviny známé též jako Barnard 33 byl poprvé objeven na fotografické desce koncem let 1800. Červená záře pochází z plynu vodíku především za mlhovinou, jenž je ionizován blízkou jasnou hvězdou Sigma Orionis. Temnotu Koňské hlavy většinou způsobuje hustý prach, i když dolní část krku Koňské hlavy vrhá stín doleva. Proudy plynu, které opouští mlhovinu unáší silné magnetické pole. Jasné skvrny v mlhovině Koňská hlava jsou mladé hvězdy právě v procesu tvoření. Světlu to trvá z Koňské hlavy 1500 světelných let, než nás dosáhne. Snímek nahoře pořídil dalekohled o průměru 0.9 metru na observatoři Kitt Peak National Observatory.

Štítky: Horsehead nebula