Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2001

Opouštění Mezinárodní kosmické stanice

Uznání: Rosaviakosmos, CNES, NASA

Byl čas jít domů. Během osmi dnů na palubě Mezinárodní kosmické stanice (International Space Station - ISS), jenž obíhá Zemi, letový inženýr Evropské kosmické agentury ESA Claudie Haigner, ruský velitel Viktor Afanasjev a ruský letový inženýr Konstantin Kozejev zakončili několik experimentů a úspěšně dopravili nový záchranný člun. Záchranný člun je ve skutečnosti nová kabina Sojuzu, kterým přiletěli. Vrátili se ve starší kabině Sojuzu, který tam zůstal před 6 měsíci. Odborník na revmatologii a neurologii Haigner studoval vývoj žábích embrií v podmínkách mikrogravitace. Na snímku nahoře z 31.října se jejich kosmická loď Sojuz odpojila od ISS s tmavým vesmírem a modrou vznášející se Zemí v pozadí.

Štítky: Země, ISS, Soyuz

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem