Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2001

Halloween a mlhovina Duchova hlava

Uznání: Mohammad Heydari-Malayeri (Observatoire de Paris) et al., ESA, NASA

Původ svátku Halloween je starobylý a astronomický. Už v pátém století př.Kr. se Halloween slavil jako čtvrtící den (cross-quarter day), tedy den v půli mezi rovnodenností (stejně dlouhý den a noc) a slunovratem (na severní polokouli nejkratší den a nejdelší noc). V našem moderním kalendáři ovšem opravdový čtvrtící den nastane až příští týden. Jiným čtvrtícím dnem jsou Hromnice (Groundhog's Day). Moderní oslavy Halloweenu zachovávají historické kořeny v oblékání, aby se zastrašili duchové smrti. Možná že vhodnou moderní poctou tomuto starobylému svátku je mlhovina Duchova hlava zobrazená nahoře dalekohledem Hubble Space Telescope. To co je podobá obrazu fiktivního ducha, je ve skutečnosti hvězdotvorná oblast NGC 2080 ve Velkém Magelanově mračnu, což je satelitní galaxie naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. Duchova hlava zabírá asi 50 světelných let a je zobrazena ve skutečných barvách.

Štítky: NGC 2080, Ghost Head Nebula, Halloween