Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2001

Halloween a mlhovina Duchova hlava

Uznání: Mohammad Heydari-Malayeri (Observatoire de Paris) et al., ESA, NASA

Původ svátku Halloween je starobylý a astronomický. Už v pátém století př.Kr. se Halloween slavil jako čtvrtící den (cross-quarter day), tedy den v půli mezi rovnodenností (stejně dlouhý den a noc) a slunovratem (na severní polokouli nejkratší den a nejdelší noc). V našem moderním kalendáři ovšem opravdový čtvrtící den nastane až příští týden. Jiným čtvrtícím dnem jsou Hromnice (Groundhog's Day). Moderní oslavy Halloweenu zachovávají historické kořeny v oblékání, aby se zastrašili duchové smrti. Možná že vhodnou moderní poctou tomuto starobylému svátku je mlhovina Duchova hlava zobrazená nahoře dalekohledem Hubble Space Telescope. To co je podobá obrazu fiktivního ducha, je ve skutečnosti hvězdotvorná oblast NGC 2080 ve Velkém Magelanově mračnu, což je satelitní galaxie naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. Duchova hlava zabírá asi 50 světelných let a je zobrazena ve skutečných barvách.

Štítky: NGC 2080, Ghost Head Nebula, Halloween

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA