Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2001

Energetický výtrysk v M87

Uznání: X-ray: NASA / CXC / MIT/H. Marshall et al.
Radio: F. Zhou, F. Owen (NRAO), J. Biretta (STScI)
Optical: NASA/STScI/UMBC/E. Perlman et al.

Energetický výtrysk z jádra obří eliptické galaxie M87 dosahuje na 5000 světelných let. Monstrózní výtrysk vypadá na panelu nahoře jako zauzlená a nepravidelná struktura, viditelná napříč spektrem od rentgenových přes optické k rádiovým vlnovým délkám. Ve všech těchto pásmech je pozorovaná emise pravděpodobně vytvářena energetickými elektrony, které se spirálovitě pohybují podél magnetických siločar, je to takzvaná synchrotronová radiace. Co ale pohání tento kosmický plamenomet? V zásadě vzato se o výtrysku předpokládá, že vzniká jak hmota, jenž se vyskytuje kolem centra M87 vířivě padá do rotující superhmotné černé díry. Tvoří se tak silné elektromagnetické síly jenž materiál vyvrhují od černé díry pryč podél totační osy v ténkém výtrysku. Galaxie M87 je asi 50 miliónů světelných let daleko a jako velká eliptická galaxie kraluje Kupě v Panně.

Štítky: Rádio, Galaxie, Rentgenový, Výtrysk, Černá díra, M87, Optical