Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. srpen 2001

Dalekohled Hubble Space Telescope na oběžné dráze

Uznání: STS-103, STScI, ESA, NASA

Kosmický dalekohled Hubble Space Telescope (HST) je největším veřejným optickým dalekohledem na oběžné dráze v historii. Jeho odrazné zrcadlo o průměru 2.4 metru a jeho umístění nad atmosférou Země mu umožňuje vytvořit výjmečně ostré obrazy. Optika HST původně vypuštěná v roce 1990 byla opravena do své zamýšlené přesnosti v roce 1993 při první z několika pravidelných servisních výprav. Astronomové nadále využívají HST ke spoustě převratných vědeckých objevů včetně nových odhadů věku a složení našeho vesmíru, doposud neznámých galaxií, důkazu hmotných černých děr ve středech galaxií, protoplanetárních hvězdných soustav, hvězdotvorných oblastí a k lepšímu pochopení fyzikálních procesů v našem vesmíru. Větší kosmický dalekohled příští generace Next Generation Space Telescope (NGST) bude možná vypuštěn už v roce 2007.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Dalekohled

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.