Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červenec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červenec 2000

Hubbleovo hloubkové pole

Uznání: R. Williams, The HDF Team (STScI), NASA

Jako barevné kousky cukroví vyplňují galaxie toto Hubbleovo hloubkové pole (Hubble Deep Field) jeden z vůbec nejvzdálenějších optických pohledů lidstva do Vesmíru. Nejslabší galaxie mají jen 30-tou magnitudu (asi čtyř miliardkrát slabší jak hvězdy ještě viditelné pouhým okem) a jsou nejvzdálenějšími galaxiemi a představují jak the Vesmír vypadal ve vzdálené minulosti, možná méně jak miliardu let po Velkém třesku. Pro Hloubkový snímek astronomové vybrali nezacloněnou oblast oblohy v souhvězdí Ursa Major (Velká medvědice) a zamířili tam kosmický dalekohled Hubble Space Telescope do jednoho místa po dobu 10 dnů a akumulovali a kombinovali spoustu samostatných expozic. S každou další expozicí se objevovaly slabší objekty. Konečný výsledek lze využít ke zkoumání tajemství vývoje galaxií a dětství Vesmíru.

Štítky: Galaxie, Kosmologie, Hubblovo hloukové pole