Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. květen 2001

Přežívající protoplanetární soustavy v Orionu

Uznání: J. Bally (U. Colorado), H. Throop (SwRI), C.R. O'Dell (Vanderbilt U.), NASA

Mlhovina v Orionu vyživuje hvězdnou kolébku plnou horkých mladých hvězd a jejich rodných mračen plynu a prachu. Pro planetární systémy mohou ale aktivní oblasti vzniku hvězd představovat hazardní a nehostinné místo narození. Zatímco se zdá, že vznik prašných protoplanetárních disků v Orionu je běžný, tak tyto podrobné záběry z Hubble Space Telescope dramaticky odhalují mučivé podmínky jimž musí čelit chtíc dorůst do plně rozvinutých planetárních soustav. V každém případě jsou centrální mladé hvězdy obklopené disky podstatně širšími než je naše Sluneční soustava. Disky pravděpodobně obsahují materiál nacházející se v procesu vzniku planet. Ničivá ultrafialová radiace jedné z orionových blízkých hvězd disky rychle ničí a nakonec vytváří kometám podobná mračna zářícího plynu jež se zdají obklopovat protoplanetární soustavy. Ke vzniku planet zde musí dojít rychle, pokud vůbec. Badatelé odhadují, že asi 90 procent nejmladších protoplanetárních disků v Orionu nepřežije příštích 100000 let.

Štítky: Vznik planety, Mlhovina Orion, Protoplanetary disk

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.