Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2001

Let Sheparda ve Freedom 7

Uznání: Project Mercury, NASA

Dnes před čtyřiceti lety (5. května 1961) za úsvitu kosmického věku, operátoři NASA "zažehli svíčku" a vyslali Alana Sheparda obloukem do vesmíru na vrcholu rakety Redstone. Snímek ukazuje Sheparda v přetlakovém obleku před startem v jeho přecpané kosmické kabině nazvané "Freedom 7". Let Freedom 7 byl živě vysílám globálnímu televiznímu publiku; první americký kosmický let následoval méně jak měsíc po prvním proniknutí člověka do vesmíru sovětským kosmonautem Jurijem Gagarinem. Historický let lodi Freedom 7 byl suborbitální a trval jen 15 minut, ale v jeho průběhu Shepard demonstroval ruční řízení své kabiny. Námořní letec Shepard byl vybrán jako jeden původních sedmi astronautů programu Mercury. Tento první let považoval za největší výzvu a aktivně hledal zadání. Shepardova kariéra astronauta zabírá význačné období úspěchů lidstva a v roce 1972 kráčel na Měsíci jako velitel výpravy Apollo 14. Opravdový pionýr a neohrožený badatel Alan Shepard zemřel v roce 1998 ve věku 74 let.

Štítky: Projekt Mercury, Spaceflight, Alan shepard