Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2001

Vstup člověka do vesmíru

Uznání: Courtesy MSFC History Office

Před čtyriceti lety, 12.dubna 1961 se stal sovětský kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin prvním člověkem ve vesmíru. Jeho dálkově ovládaná kosmická loď Vostok 1 jej vynesla do výše 200 mil (320km) a jednou s ním obletěla planetu Zemi. Gagarin byl při tomto letu pouze pasažérem. Jako předběžné opatření proti neznámým fyziologickým efektům kosmického letu na pilotování a úsudek bylo jeho palubní řízení uzamčeno tajnou kombinací. Kombinaci měl pro případ nebezpečí zalepenou v obálce. Po vstupu do atmosféry se Gagarin z Vostoku ve výši 20000 stop (18km) vystřelil a přistál padákem na Zemi. Jaký byl první pohled z vesmíru? Gagarin zaznamenal: "Obloha je velmi tmavá, Země je modravá. Všechno je vidět velice jasně". Spolu s jinými úspěchy tento první let potvrdil počáteční sovětské vedení ve vesmírných závodech - první americký astronaut byl vypuštěn až téměř o měsíc později a to jen na poměrně krátký suborbitálni let. Gagarin se narodil 9.března 1934 a před tím, než byl v roce 1960 vybrán do první skupiny kosmonautů, byl vojenským tryskovým pilotem. Jako výsledek svého historického letu se stal mezinárodním hrdinou a legendou. Gagarin zahynul po pádu svého MIGu pri tréninovém letu 27.března 1968, dostalo se mu pohřbu hrdiny a jeho popel je pohřben v Kremelské zdi.

Štítky: Yuri gagarin, Cosmonaut, Spaceflight

NLC 5. júla 2020 večer

NLC večer 5 júla 2020. Kamera Canon 550D, objektív Canon 3,5-5,6/18-135mm, f/3,5 f = 18 mm, ISO 1600, expozícia 1/2 sekundy o 22:13 SELČ.