Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2001

GRB010222: Záblesk gamma záření, pohasínání v rentgenovém oboru

Uznání: L. Piro (CNR) et al., CXC, NASA

V středu tohoto snímku ve falešných barvách pořízeného rentgenovou observatoří Chandra umístěnou na oběžné dráze je viditelné slábnoucí pohasínání jedné z nejmocnějších explozí ve vesmíru. Kosmická exploze, nesmírně jasný záblesk gama záření (GRB), vyšla z galaxie vzdálené miliardy světelných roků a byl detekován družicí BeppoSAX 22. února. GRB010222 byl v oboru gama energií pozorovatelný pouze několik sekund, ale jeho slábnutí bylo sledováno po několik dnů rentgenovými, optickými, infračervenými a rádiovými přístroji. Toto pozorování rentgenového záření GRB observatoří Chandra provedené několik hodin po počáteční explozi naznačuje, že rozpínající se materiál vyvržený explozí rychlostí blízkou rychlosti světla, narazil na zeď relativně hustého plynu. Zatímco pravý původ záblesků gama záření zůstává neznámý, rostoucí důkazy z jejich pohasínání naznačují, že jejich původcem mohou být hypernovy -- smrtelné exploze velmi hmotných, krátce žijících hvězd, usazených v oblastech s aktivní tvorbou hvězd. Když exploze hypernovy vmete do oblasti vznikajících hvězd hustá oblaka materiálu, může tím zároveň spustit další tvorbu hvězd.

Štítky: Star-formation, Hypernova, Gama vzplanutí, Afterglow