Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2001

Vznik planet v HD 100546

Uznání: C. A. Grady et al. (NOAO, NASA/GSFC), CTIO, ESO, NSF

V disku kolem blízké hvězdy HD 100546' se to hemží více jak 100 miliardami balvanů. Jde o podobnou scénu jaká se naskytla v ranných letech naší vlastní Sluneční soustavy kde dokonce větší balvany rostou kolizemi a nabalováním prachu při tomto špinavém procesu vznikání planet. U planety velikosti Země by v takovém nevlídném prostředí byla obloha trvale osvětlená prolétajícími meteory a povrch by se trvale otřásal dopady. Na snímku nahoře je vidět vířící disk prachu, plynu a balvanů kolem HD 100546 a to jako tmavá oblast kolem středu snímku. Ze snímku ve falešných barvách bylo u centrální hvězdy odstraněno jasné světlo a šesticípé difrakční paprsky. HD 100546 lze vidět triedrem v jižním souhvězdí Mouchy (Musca) a je poměrně nedaleko ve vzdálenosti pouhých 335 světelných let. Podobné soustavy se vznikajícími planetami nazývané proplydy byly nedávno nalezeny v Orionu, kde musí mnoho právě vzniklých planet přežít radiaci z okolních jasných hvězd.

Štítky: Prach, Planety, Planetesmals