Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červen 1999

AB Aurigae: Jak vznikají planety

Uznání: C.A. Grady (NOAO, NASA/GSFC), et al., NASA

Tento snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope ukazuje význačné detaily vnitřní části disku z prachu a plynu kolem hvězdy AB Aurigae. Uzlíky materiálu, které jsou zde vidět poprvé, mohou velmi dobře představovat ranné stadium procesu, který by mohl vyústit vznikem planet během příštích několika miliónů let. AB Aurigae je mladá hvězda (2-4 milióny let) vzdálená asi 469 světelných let. Její vířící cirkumstelární disk je asi 30 krát větší jak naše Sluneční soustava.. Astronomové věří, že v disku hvězdy AB Aurigae právě začínají vznikat planety, protože disky kolem mladších hvězd (méně jak 1 milión let) nevykazují takové chuchvalcové struktury, zatímco disky poněkud starších hvězd (8-10 miliónů let) mají mezery a rysy napovídající, že planety již vznikly. A proč jsou vidět jakoby okenní tabulky? Široké černé pruhy na snímku jsou způsobeny zakrývajícími raménky aby se odclonilo přebytečné světlo hvězdy a uhlopříčné paprsky vznikají difrakcí.

Štítky: Prachový disk, AB Aurigae, Vznik planety