Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. říjen 2001

Antikrepuskulární paprsky na Coloradem

Uznání a copyright: John Britton

Co se to děje za horizontem? Přestože se může tato scéna jevit poněkud nadpřirozená, tak přitom nejde o nic neobvyklejšího než o zapadající Slunce a pár dobře umístěných mraků. Na snímku nahoře jsou antikrepuskulární paprsky. K jejich pochopení začněme vyobrazením běžných krepuskulárních paprsků, které jsou vidět pokaždé, když sluneční světlo prosvítá roztrhanými mraky. Ovšem přestože sluneční paprsky opravdu putují po přímkách, tak jejich projekce na sférickou oblohu jsou velké kružnice. Proto se krepuskulární paprsky od zapadajícího (či vycházejícího) slunce budou zdát znovu sbíhat na opačné straně oblohy. V proti slunečním bodě, 180 stupňů od Slunce, se jim říká antikrepuskulární paprsky. Na snímku nahoře je zvláště výrazná soustava antikrepuskulárních paprsků, vyfotografovaná dříve v tomto měsíci z jedoucího auta kousek od Boulderu, Colorado, USA.

Štítky: Slunce, Anticrepuscular rays, Crepuscular rays

47. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 22. 11. do 28. 11. 2021. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večerní obloha nabídne pětici planet, tři z nich viditelné pouhým okem – Venuši, Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Svět nevěřícně sledoval, jak Rusko provedlo podobný test, jako kdysi Čína, když rozstřelilo družici, jejíž úlomky reálně ohrozily ISS. Úspěšný start si připsaly rakety Electron, CZ-4B a Rocket 3.3. Chystá se start Progressu s modulem Pričal. K dvojplanetce se vydá sonda DART. Před 320 lety se narodil Anders Celsius, který je znám díky zavedení naší teplotní stupnice, ale zabýval se také hvězdami a polárními zářemi.

Mlhoviny IC59 a IC63

Emisní a reflexní mlhoviny v okolí hvězdy Gamm Cass. Ve snímku jsou díky dlouhé expoziční době vidět i temné mlhoviny (molekulární oblak) které se na běžných úzkopásmových snímcích nevyskytují.