Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2001

Rotující černá díra a MCG 6 30 15

Drawing Uznání: XMM-Newton, ESA, NASA

Co činí jádro galaxie MCG-6-30-15 tak jasným? Někteří astronomové věří, že odpovědí je hmotná rotující černá díra. Pokud ano, tak by šlo o první pozorování ukazující, že je možné, aby černá díra působila jako baterie a aby do ní předávala svoji rotační energii. MCG-6-30-15 je vzdálená galaxie, která byla nedávno pozorována družicí XMM-Newton v rentgenovém světle. Tato pozorování ukazují nejen velice jasné jádro galaxie, ale také předvádí důkaz, že spousta světla vyvěrá z hluboké gravitační studny. Rotující černá díra by mohla objasnit oba jevy. Silné magnetické pole by mohlo být médiem transportujícím rotační energii z černé díry do plynu kolem ní. Na obrázku nahoře je umělcova ilustrace černé díry obklopené akrečním diskem. Pro názornost ilustrace neobsahuje distorzní jevy gravitační čočky.

Štítky: Černé díry, Rotace